We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

'Onderneem alleen als het idee dichtbij je hart ligt' | Ilse Kwaaitaal (co-founder TWENTY)

Ondernemerslessen, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 5 september 2019
Ilse Kwaaitaal (co-founder TWENTY) is net haar shampoobedrijf TWENTY gestart. Hoe start je als jonge ondernemer een bedrijf? 
 
In de meeste shampoos zit ongeveer 80% water. Dat betekent dat vier van de vijf vrachtwagens alleen water transporteren. TWENTY gaat geen water, maar capsules verkopen. Thuis doe je de capsules in een herbruikbare fles en voeg je zelf 80% water toe. Welke lessen heeft deze jonge ondernemer nu – het product is binnenkort verkrijgbaar - al geleerd? 
 
#1 Heb geduld
‘Het ontwikkelen van ons product duurde heel erg lang en ik ben van nature erg ongeduldig. Maar voor het ontwikkelen van sommige producten kan je beter een wat langere adem hebben en alles goed uitdenken. Als je te snel gaat, loop je in zeven sloten tegelijkertijd.’ 
 
#2 Laat mensen je helpen
‘Sluit je aan bij netwerken. Wij zijn bijvoorbeeld aangesloten bij een netwerk van duurzame ondernemers. Maar ook in je directe omgeving zit vaak heel veel kennis, zoals bij vrienden en familie. Ik - maar met maar met mij veel andere jonge ondernemers - hebben er een handje van om alles zelf te doen. Juist omdat je jong bent, zijn veel mensen bereid je te helpen. Maak daar dankbaar gebruik van!’
 
#3 Je bent zeker niet alleen met een goed idee. Je wilskracht onderscheidt jou van anderen 
‘Er zijn vaak veel gelijksoortige ideeën. Maar het verschil zit ‘m in wilskracht. Het traject van idee tot uitvoering kan jaren duren. Er zijn genoeg ondernemers die daardoor afhaken. Ben niet bang dat het gaat mislukken, omdat andere ondernemers soortgelijke ideeën hebben. Vertrouw op je wilskracht en pak door!’
 
Ondernemerslessen 4 & 5 & …
Ben je benieuwd naar de andere ondernemerslessen van Ilse Kwaaitaal? Check dan de hele aflevering met deze enthousiaste, jonge onderneemster!

Ilse Kwaaitaal

Ilse Kwaaitaal TWENTY verkoopt geen water, maar capsules. Thuis doe je de capsule in een herbruikbare fles en voeg je 80% water toe. Na het oplossen creëert dit precies het product waar de consument gewend aan is! Het eerste product dat gelanceerd wordt is shampoo.

Samen met Mirjam de Bruijn heeft Ilse Kwaaitaal TWENTY op de kaart gezet als oplossing. Ze zijn hierover al met veel grote bedrijven in gesprek en hebben via verschillende kanalen mensen weten te inspireren. 

 
Lees meer over Ilse Kwaaitaal.